Towarowy krokodyl

recenzje

Rower cargo to nie tylko pojazd rodzinno-rekreacyjny, ale też transportowy w znaczeniu biznesowym. Coraz więcej firm decyduje się na takie rozwiązanie tam gdzie nie można wjechać samochodem, lub po prostu gdzie jest to nieopłacalne, utrudnione. Jakiś czas temu ZTP w Krakowie uruchomił wypożyczalnie rowerów cargo dla firm, z przeznaczeniem głównie dla tych którzy muszą coś dostarczyć w okolicach Rynku. Jedna z firm kurierskich też zdecydowała się na takie rozwiązanie w Polsce i testuje je obecnie w Krakowie.

Urban Arrow ma w ofercie oprócz Family całą gamę rowerów towarowych do lżejszych i cięższych zadań. Trafił do mnie model średni – Top Loader w wersji L, jest jeszcze XL. Rower cargo z niezabudowaną platformą i przystosowaną do niej torbą. Taka konstrukcja umożliwia transport przedmiotów o nietypowych wymiarach – nie ogranicza nas skrzynia – tak można przewieźć drabinę na rowerze. 

Wersje typowo towarowe UA w porównaniu z rodzinną mają dodatkowo wzmacnianą konstrukcję ramy i amortyzowany przedni widelec. Testowany model jest wyposażony w silnik wspomagający Bosh Performance Line generacji 3, przerzutkę bezstopniową Enviolo Nuvinci, hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano Deore. W zależności od wersji specyfikacja może się lekko różnić. 

Póki nie wsiądziemy i nie pojedziemy będzie nam się wydawało że tak długi „potwór” – 274 cm będzie bardzo trudny w prowadzeniu i niestabilny. Nic bardziej mylnego. Mimo długości rower jest zwrotny i prowadzi się lekko – moim zdaniem lżej niż krótsze Family. Prawdopodobnie jest to spowodowane inną konstrukcją ramy, a przede wszystkim amortyzowanym przednim widelcem. Jazda na pusto wymaga przyzwyczajenia, przez amortyzację przednie koło może nam trochę „odlatywać” na wybojach. Po nawet lekkim dociążeniu platformy z przodu uczucie zbyt dużego podbijania znika. W „cywilnych” rowerach amortyzator reguluje się m.in. do wagi jeżdżącego, tutaj nie ma takiej możliwości – towar przewożony będzie miał różną wagę. Maksymalne obciążenie całej konstrukcji to 275 kg wliczając wagę roweru, około 55kg i jadącego, czyli około 140 kg przyjmując 80 kg prowadzącego. Przestrzeń załadunkowa to platforma wykonana z lekkiego i mocnego tworzywa, wyklejona antypoślizgowym materiałem przypominającym trochę papier ścierny, z systemem otworów do mocowania pasów zabezpieczających ładunek lub umożliwiających zamontowanie specjalnej torby. Konstrukcja platformy umożliwa przwożenie dłuższych i szerszych przedmiotów niż sama platforma dzięki podpórkom na burtach i zdejmowanym ogranicznikom. Szybkie zabezpieczenie plecaka ze sprzętem foto, dodatkowej torby i statywu zajmuje chwilkę. Miejsca zostaje jeszcze na pół przenośnego studia foto. Z około 50 kg obciążeniem rower prowadzi się bez żadnych problemów, silnik odciąża i nie odczuwamy dodatkowego obciążenia. Jeżeli chcemy bardziej zabezpieczyć ładunek jest możliwość szybkiego zamontowania specjalnej wodoodpornej torby. Nie jest to twarda skrzynia, ale zawsze daje zabezpieczenie przed deszczem i ciekawskimi oczami co wieziemy czarnym krokodylem – takie miałem pierwsze skojarzenie po założeniu torby.

Jeździliśmy z krokodylem kilka dni po Krakowie wzbudzając lekkie zainteresowanie – cargo rodzinne jest częściej spotykane. Dojazd na sesje, plan zdjęciowy, nawet w ścisłym centrum miasta z ograniczonym ruchem samochodowym nie stanowił żadnego problemu. Urban Arrow Cargo L Top Loader jest uniwersalną propozycją z rowerów towarowych, brak sztywnej skrzyni umożliwia nietypowe transporty, kosztem braku możliwości zamknięcia ładunku jak w skrzyni – lepiej nic na platformie bez nadzoru nie zostawiać. W zależności od konfiguracji za Urban Arrow cargo musimy zapłacić od około 25000 zł.

Rower towarowy nie zastąpi oczywiście w 100% samochodu, ale nie takie jest jego przeznaczenie. Umożliwia, ułatwia dowiezienie towaru w strefach miejskich z ograniczonym ruchem – tak jak to robią niektóre firmy kurierskie przepakowując paczki z samochodu na rower na tzw. ostatnią mile, ominięcie kroków mieście i dowiezienie średnich, a czasem nietypowych gabarytów w sposób szybki i przyjazny dla środowiska. 

Za udostępnienie roweru do testów dziękuje towarowe.pl

Udostępnij artykuł: